Login i tracktime
Log ind
Tilmeld nyhedsmail

Artikel

Opret kommentar til denne artikel

Veganisme

Der er masser af forskning, der peger på at grønt og frugt sænker risikoen for velfærdssygdomme. Der er også noget forskning, der peger på at kød og andre produkter fra dyr måske ikke er helt så sundt. Derfor kunne logikken altså byde en kun at spise frugt og grønt. Det skal vil se nærmere på i denne artikel.

Princippet om at leve uden kød kaldes vegetarisme. Der er meget lang række definitioner, der kategoriserer graden af afholdenhed.  For eksemplets skyld, kommer denne artikel til at handle om veganisme – defineret som en kost uden nogen produkter fra dyr, hverken kød, æg eller mælk.

Ideen er ikke helt dum. Problemet er at en vegansk diæt ofte bliver igangsat uden omtanke om eventuelle mangler. Sædvanligvis holder personen blot op med at spise visse fødevarer, og overseer fuldkommen kroppens behov for næringsstoffer. Om man vil det eller ej, så er menneskets evolution tæt forbundet med indtaget af kød. Visse evolutionsteoretikere vil endda hævde at det var kødet, med dets høje indhold af protein, fedt og dermed energi, der tillod udviklingen af menneskets store hjerne. Derfor kan man med rette gå ud fra at der er nogen ting i dyr, der er brug for i mennesker.

Det handler først og fremmest om følgende:

•    Aminosyrer. Kød, æg og mælk er nogen af de bedste kilder til protein, både i gram for gram, men også med hensyn til sammensætningen af proteinet – planteproteiner er nemlig som udgangspunkt ikke komplette. Det kan sagtens lade sig gøre at kombinere sig til tilstrækkelig med komplet protein, f.eks. ved at benytte sig af soja, eller blande bønner med kornprodukter, men det nytter sandelig ikke noget at leve af tomater og gulerødder.
•    Jern. Der er ganske vist jern i planter, men det optages ikke nær så godt som det fra dyr.
•    B12-vitamin. B12-vitamin laves af bakterier, og findes derfor ikke i planter. Der er dog rigeligt i dyreprodukter, så veganere må supplere med tabletter.
•    Kalk, D-vitamin, iod og omega-3. Disse kommer hovedsageligt fra dyr (og fisk), og kan igen mangle i veganske kostplaner.
•    Sekundære stoffer. I kød findes f.eks. carnitin og kreatin, stoffer der måske har en gavnlig effekt på ydeevnen.

Som sagt, det er ikke umuligt at leve vegansk og sundt. Der er faktisk tværtimod en lang række sundhedsfordele forbundet med den veganske livsstil, men den skal være meget velplanlagt. En klog vegansk diæt er ikke diæten, hvor kød er udelukket, men hvor kød er erstattet med sundere alternativer. Man ”skal” ikke have kød, men det er og bliver en rigtig god kilde til mange af de ting vi som mennesker skal bruge.  

Opret kommentar til denne artikel

Hæmmer antioxidanter træningseffekten?
Vitamin D
Antioxidanter
Protein

25. august 2009  21:08

     

Nyhedsarkiv

11.09.2009 11:03Vueltaen 'begynder' i dagLæs nyheden
08.09.2009 10:14Oksen fra Hammel i udbrudLæs nyheden
05.09.2009 13:11Regnvejr spolerede ikke hyggenLæs nyheden
02.09.2009 11:01Rødt kødLæs nyheden
01.09.2009 07:22Odenses succeshistorieLæs nyheden
31.08.2009 15:03Hincapie amerikansk mesterLæs nyheden
29.08.2009 16:31Kom til Ejby NatløbLæs nyheden
28.08.2009 16:01Imponerende rekord i OdenseLæs nyheden
26.08.2009 13:56Djurhuus med nye udfordringerLæs nyheden
26.08.2009 12:34Voigt forlænger med Saxo bankLæs nyheden
25.08.2009 15:41Fyns største natløbLæs nyheden
24.08.2009 18:35Godkendt VM slutLæs nyheden
24.08.2009 09:15UCI-præsident: Ren TourLæs nyheden
18.08.2009 15:24Petacchi vil videreLæs nyheden
17.08.2009 16:04Voigt: Snart klar igenLæs nyheden
13.08.2009 18:38Øger rødbeder din præstation?Læs nyheden
13.08.2009 17:31ProteintilskudLæs nyheden
13.08.2009 14:58Lars Bak forlader RiisLæs nyheden
13.08.2009 14:49Tæt på udsolgt ved FAXE KONDI LØBETLæs nyheden
10.08.2009 15:54Martin tog trinet opLæs nyheden