Login i tracktime
Log ind
Tilmeld nyhedsmail

Artikel

Opret kommentar til denne artikel

Øger rødbeder din præstation?

I de sidste par dage har der været en del interesse omkring et engelsk forsøg, der har konstateret at rødbedejuice øger træningsøkonomien. Det er jo i sig selv ganske spændene, fordi øgningen i sig selv var ret stor, men også fordi noget så besynderligt som rødbeder viser sig at have evner ud i træning. Forklaringen er dog simpel nok og muligheden for at udnytte resultaterne er gode. Det skal vi nok komme igennem via den her artikel.

I forsøget, der i øvrigt ikke er udkommet endnu, satte man otte mænd til at drikke  en halv liter rødbedejuice i seks dage hvor man testede deres maksimale iltoptag ved en given intensitet og deres udholdenhed.  Designet var et dobbeltblindet cross-over placebo forsøg, hvad der betyder at personerne, efter en kort ”udvasknings”periode uden tilskud lavede samme manøvre igen, bare med solbærjuice (uden i øvrigt at vide i hvilken periode de fik hvad).

Resultatet var at iltoptaget faldt under en moderat belastning, forstået på den måde at der skulle bruges mindre ilt til at lave et givet stykke arbejde. Det er godt, hvis nogen skulle være i tvivl. Desuden steg tiden til udmattelse med gennemsnittelig 92 sekunder, hvad der også er ret imponerende. Oveni hatten faldt blodtrykket også ved rødbederne, endnu en god ting. Alt i alt rimelig gode resultater.

Nu er det ikke fordi at forsøget er helt nyskabende – vore svenske broderfolk lavede et nærmest identisk forsøg i 2007, endda med trænede personer. De brugte bare en opløsning af nitrat i stedet for rødbedejuice, hvad der bringer os til mekanismen bag dette fænomen.

Nitrat (NO3) er en forbindelse man finder i forskellige planter (roer, spinat, salat osv.). Spiser man nitrat, bliver det optaget og genudskilt i mundhulen, hvor bakterier reducerer det til nitrit (NO2), der så optages en gang til.  For at komme videre i forklaringen, må vi tage en lille detour omkring noget cellebiologi – nemlig omkring forbindelsen NO. NO er en forbindelse, der, udover at være rigtig giftig, også fungerer som signalmolekyle i blodkarrene. Når cellerne i blodsystemet laver NO, udvider blodkarrene sig og på den måde kan der flyde mere blod igennem.

Sagen er så den NO normalt dannes ud fra en aminosyre ved navn arginin, men det kan også dannes ud fra nitrit når omstændighederne er til det. Det er de tilsyneladende når man bevæger sig, for blodkoncentrationerne af nitrit falder under fysisk aktivitet. Ifølge den forklaring, vil et højt niveau af nitrit i blodet altså i sidste ende betyder lettere blodgennemstrømning under aktivitet, og derfor bedre udholdenhed.  Desuden har NO givetvis også betydning for hvor godt selve cellen fungerer under energiproduktion, fordi det sænker protonlækagen over mitokondriemembranen (en noget længere forklaring vi springer over for nu).

Det eneste problem jeg har med det nye forsøg er deres valg af placebo, nemlig solbærjuice. Man får ikke noget meget mere antioxdant-holdigt end solbærjuice, og  siden disse har vist sig at sænke træningsresponset (jvf. sidste uges artikel om emnet), er det måske lidt snyd hvis man har hæmmet kontrolgruppen. Tidshorisonten er nok for lille til at dette gør en reel forskel, og desuden er der jo et nævneværdigt indhold af betain, et antioxidant, i rødbeder. Desuden, så virker det til at det ikke er en øgning i træningseffekten, men snarere en omgående effekt af et stof.

Alt i alt er det måske en reel effekt at hente i det her nitrat. Man behøver dog ikke at drikke mærkelige roesafter eller nitrat-drikke. Man kan spise bladgrøntsager (spinat, salat og den slags) og kødpålæg, det burde ikke være umuligt at komme op i samme mængder som i forsøgene. Omtrent 100-300 gram bladgrønt skulle gøre det. Det helt mærkelige er jo at det nitrit man bruger til at konservere kødpålæg med i årevis har haft et særdeles dårligt ry mht. cancer. Måske kan det gøre op for det ved hjælp af den effekt på blodtrykket man så i forsøget. 

Opret kommentar til denne artikel

13. august 2009  18:08

     

Nyhedsarkiv

29.08.2009 16:31Kom til Ejby NatløbLæs nyheden
28.08.2009 16:01Imponerende rekord i OdenseLæs nyheden
26.08.2009 13:56Djurhuus med nye udfordringerLæs nyheden
26.08.2009 12:34Voigt forlænger med Saxo bankLæs nyheden
25.08.2009 21:30VeganismeLæs nyheden
25.08.2009 15:41Fyns største natløbLæs nyheden
24.08.2009 18:35Godkendt VM slutLæs nyheden
24.08.2009 09:15UCI-præsident: Ren TourLæs nyheden
18.08.2009 15:24Petacchi vil videreLæs nyheden
17.08.2009 16:04Voigt: Snart klar igenLæs nyheden
13.08.2009 17:31ProteintilskudLæs nyheden
13.08.2009 14:58Lars Bak forlader RiisLæs nyheden
13.08.2009 14:49Tæt på udsolgt ved FAXE KONDI LØBETLæs nyheden
10.08.2009 15:54Martin tog trinet opLæs nyheden
10.08.2009 14:18JuelsmindeRun med rekordLæs nyheden
08.08.2009 08:01Travl triathlon weekendLæs nyheden
04.08.2009 18:16Hæmmer antioxidanter træningseffekten?Læs nyheden
03.08.2009 16:22Heldige vindere til JuelsmindeLæs nyheden
03.08.2009 12:45Odenses populære cityløbLæs nyheden
02.08.2009 19:12Fuglsang genvandt titlenLæs nyheden