Login i tracktime
Log ind
Tilmeld nyhedsmail

Artikel

Opret kommentar til denne artikel

Proteintilskud

I visse dele af træningsmiljøet, især dem der holder af vægte, anses store mængder af protein for at være absolut essentielt for optimal vækst og hurtige resultater. Der bliver gerne hældt en 50g proteinpulver i sækken efter træning for at være helt sikker på at få nok. Denne approach anser jeg for at være overdreven og unødvendig. På den anden side har vi en gruppering, der holder sig til konditionstræning og ikke kunne drømme om at indtage ekstra protein, og gud forbyde at det skulle komme fra pulver.  Mon ikke der er et par ting begge gruppe kunne have godt af at tænke over?

Store mængder protein er ikke nødvendigt. Det er godt nok noget vrøvl at ”kroppen ikke kan optage mere end 26.73g af gangen” – for det kan den  - men det betyder ikke at mere er bedre. Der er en klar effekt på muskel- og styrketilvækst ved fornuftig proteinsupplering efter træning, og her ligger mængden nok snarere på en 10-30g, afhængig af proteinkilden, og det øvrige måltidsmønster. Naturligvis kombineret med rigeligt kulhydrat, det giver sig selv. Desuden er tilstrækkeligt protein over hele dagen også nødvendigt for optimal muskelvækst (såfremt det er målet) og restitution. Bemærk brugen af ”tilstrækkeligt”. Mere er stadig ikke bedre.

At gå i den anden grøft og helt lade være med at spise protein er ligeså uhensigtsmæssigt. Bare fordi man ikke ønsker muskelvækst, kan man stadig roligt regne med at der er et par ting, der skal repareres efter en lang løbetur. Dyrker man konditionstræning, skal man stadig have noget næring efter træning. Se eventuelt artiklen om konditionstræning og ernæring nederst.

Så kommer spørgsmålet om hvorvidt proteintilskud er nødvendigt: Næh, egentlig ikke. Tilgengæld er det meget lettere at have med at gøre. Det mest almindelige er valleprotein, der dog har ikke vist sig at være decideret overlegent til træning i nogen studier. Til gengæld er det billigt, velsmagende, let at opløse, og så må vi slet ikke glemme at der er et par bioktive fraktioner i. Glycomacropeptider, lactoferrin og så videre hjælper immunsystemet og er altså sundt og godt.

Opsummerende kan vi altså sige at protein i rette mængder er en nødvendighed, især efter træning, og dette kan indtages via tilskud. Det er ikke bedre, men det kan være lettere.
 

Opret kommentar til denne artikel

13. august 2009  17:08

     

Nyhedsarkiv

28.08.2009 16:01Imponerende rekord i OdenseLæs nyheden
26.08.2009 13:56Djurhuus med nye udfordringerLæs nyheden
26.08.2009 12:34Voigt forlænger med Saxo bankLæs nyheden
25.08.2009 21:30VeganismeLæs nyheden
25.08.2009 15:41Fyns største natløbLæs nyheden
24.08.2009 18:35Godkendt VM slutLæs nyheden
24.08.2009 09:15UCI-præsident: Ren TourLæs nyheden
18.08.2009 15:24Petacchi vil videreLæs nyheden
17.08.2009 16:04Voigt: Snart klar igenLæs nyheden
13.08.2009 18:38Øger rødbeder din præstation?Læs nyheden
13.08.2009 14:58Lars Bak forlader RiisLæs nyheden
13.08.2009 14:49Tæt på udsolgt ved FAXE KONDI LØBETLæs nyheden
10.08.2009 15:54Martin tog trinet opLæs nyheden
10.08.2009 14:18JuelsmindeRun med rekordLæs nyheden
08.08.2009 08:01Travl triathlon weekendLæs nyheden
04.08.2009 18:16Hæmmer antioxidanter træningseffekten?Læs nyheden
03.08.2009 16:22Heldige vindere til JuelsmindeLæs nyheden
03.08.2009 12:45Odenses populære cityløbLæs nyheden
02.08.2009 19:12Fuglsang genvandt titlenLæs nyheden
31.07.2009 13:54Nicki forlænger med RiisLæs nyheden