Login i tracktime
Log ind
Tilmeld nyhedsmail

Artikel

Opret kommentar til denne artikel

Hæmmer antioxidanter træningseffekten?

OBS: Det kan være en god ide lige at kigge på artiklen "Antioxidanter" før man går i krig med denne.

Når man går til den med sin træning, danner man frie radikaler, pure and simple. Ved oxidationen af brændstoffer i en celle indgår der ilt, og noget af denne ilt bliver ikke reduceret ned til det den skal, nemlig vand. I stedet dannes der kemisk aggressive molekyler, og de anses traditionelt for at være skadelige. Det er ganske givet også rigtigt i mange situationer, men lige i tilfældet med træning viser det sig måske ikke helt at holde stik.

Umiddelbart ville man rationalisere sig frem til at frie radikaler var ligeså skadeligt for ens træning som det var for ens helbred, og man derfor burde spise antioxidanter for at mindske celleskade og ømhed. Flere kliniske studier afslører bare at dette ikke passer, og antioxidantsupplering nærmest totalt hæmmer træningseffekten, afhængig af hvad man måler på. Så sent som i 2007 blev det påvist at vitamin C nærmest totalt blokerede den forbedring i udholdenhed man så i kontrolgruppen, og det samme er blevet påvist for vitamin E, Q10 og α-LA, alt sammen i realistiske doser og for både dyr og mennesker.

Mekanismen lader til at være rimeligt simpel: frie radikaler er nødvendige for at skabe tilpasninger i muskelceller. Tankevækkende er det nemlig, at antioxidanter ikke lader til at hæmme effekten på VO2 i særlig grad. VO2 er afhængig af tilpasninger i hele kroppen, mens udholdenhed i større grad er en konsekvens af selve muskelcellens funktion.  Det hele kan sammenfattes i at fysisk træning er en antioxidant i sig selv – de frie radikaler fortæller cellen at den skal øge sin egenproduktion af antioxidanter, især de meget effektive enzymsystemer, der er til rådighed. Desuden vil de frie radikaler også bevirke en øgning af antallet af mitokondrier (cellens kræftværk), en øgning der ikke finder af sted, hvis man har neutraliseret de frie radikaler med f.eks. C-vitamin.

Det hele bliver yderligere kompliceret af at de frie radikaler tilsyneladende ikke kommer fra mitokondrien til at starte med. Et spansk forskerhold har konstateret at det er enzymet xanthin oxidase, der er den helt store synder. Dette enzym er en del af purinmetabolismen, hvor det har som bieffekt at frigive brintoverilte, og lader til at være meget aktivt under fysisk aktivitet. Hæmmer man dette enzym kemisk, falder mængden af frie radikaler og dermed træingstilpasningen.

Dette vil nok virke en anelse forvirrende, og det kan jeg sagtens forstå. Er frie radikaler gode eller dårlige? De er gode i de rette mængder, er svaret. Løber man 10km uden at have rørt en finger i ugevis, kan man bl.a. føle omfattende celleskade dagen efter, forårsaget af rigelige mængder frie radikaler (ømhed er i øvrigt en kompleks og sammensat mekanisme). I dette tilfælde har kroppens systemer ikke været tilstrækkelige til at forsvare sig, og man har gjort mere skade en gavn. En trænet krop har derimod opreguleret sine antioxidative systemer, og er er derfor ikke bare langt sundere, men også bedre i stand til at håndtere en løbetur og dens kemiske konsekvenser. Det er blandt andet denne mekanisme, der gør fysisk aktivitet så sund – cellen tager mindre skade af det almindelige stofskifte, fordi ”dagligdags”-produktionen af frie radikaler ikke kan gøre så meget skade.

Til slut er spørgsmålet: bør man spise antioxidanter eller lade være? Nu er sagen den, at der aldrig er konstateret fordel, hverken på sundhedsområdet eller noget andet, ved at oversupplere med kunstige vitamintilskud. Derimod har man tydeligvis rigtig godt af at spise en varieret kost. Mit råd er derfor at undgå megadoser af vitamintilskud og sørge for at få sit frugt og grønt jævnt hen over dagen, og måske undgå at fylde sig med sådan noget som blåbær umiddelbart før man skal ud og løbe. Man bør helt sikkert ikke droppe sund, antioxidant-rig mad, fordi man kan roligt regne med at en sund, velnæret celle har bedre forudsætninger for at tilpasse sig end en fejlernæret har. 

Opret kommentar til denne artikel

Blåbær
Antioxidanter
Optimering af ernæring efter konditionstræning
Vane 1: Spis mere frugt og grønt!

4. august 2009  18:08

     

Nyhedsarkiv

24.08.2009 09:15UCI-præsident: Ren TourLæs nyheden
18.08.2009 15:24Petacchi vil videreLæs nyheden
17.08.2009 16:04Voigt: Snart klar igenLæs nyheden
13.08.2009 18:38Øger rødbeder din præstation?Læs nyheden
13.08.2009 17:31ProteintilskudLæs nyheden
13.08.2009 14:58Lars Bak forlader RiisLæs nyheden
13.08.2009 14:49Tæt på udsolgt ved FAXE KONDI LØBETLæs nyheden
10.08.2009 15:54Martin tog trinet opLæs nyheden
10.08.2009 14:18JuelsmindeRun med rekordLæs nyheden
08.08.2009 08:01Travl triathlon weekendLæs nyheden
03.08.2009 16:22Heldige vindere til JuelsmindeLæs nyheden
03.08.2009 12:45Odenses populære cityløbLæs nyheden
02.08.2009 19:12Fuglsang genvandt titlenLæs nyheden
31.07.2009 13:54Nicki forlænger med RiisLæs nyheden
30.07.2009 19:13Team Saxo Bank dominansLæs nyheden
30.07.2009 01:43Vitamin DLæs nyheden
29.07.2009 20:16Juelsminde indbyder til festLæs nyheden
29.07.2009 19:45Breschel stærkest i RebildLæs nyheden
26.07.2009 19:33En flot Tour er ovreLæs nyheden
26.07.2009 11:50Kæmpede for syge børnLæs nyheden