Login i tracktime
Log ind
Tilmeld nyhedsmail

Artikel

Opret kommentar til denne artikel

At køre langt på literen


Foto: Danishsportsacademy.dk

Nu hvor iltoptagelsen er blevet trænet og motoren er blevet justeret, skal vi have den til at køre så langt som muligt på literen.

Når vi arbejder med området inden for idræt, kaldes det arbejdsøkonomi. Det er en svær størrelse at arbejde med, der er dog områder, der er oplagte at tage fat i.

Inden for cykling har det meget at sige, hvordan man sidder på cyklen, for derved at kunne udvikle mest mulig kraft, uden at det bliver uøkonomisk. Pedalfrekvensen har også utrolig meget at sige. Dette kan man meget præcist bestemme ved at benytte et iltoptagelsesudstyr, så man kan måle hvilken kadence, man skal arbejde ved for at få et så optimalt udbytte som muligt.

Inden for løb har arbejdsøkonomien også utrolig meget at sige. De bedste løbere på verdensplan løber med under 180 ml. ilt/kg./km. hvor almindelige dødelige ligger over 200 ml. ilt/kg./km. Her er det også teknikken der er vigtig. Denne kan man arbejde med ved at lave løbetekniske øvelser. Styrketræning har også vist sig at have en god effekt på løbeøkonomien. Desuden har sprinttræning haft en klar effekt.

Et område hvor der også kan arbejdes er løbestilen. Det mærkelige ved løb, er at man køber et par sko, og så krydser man fingre for at det går godt. Tænk hvis man gjorde det samme i svømning. Man fik et par svømmebukser, og så blev man smidt ud på den dybe ende. Konsekvensen vil være, at enten lærte man hurtigt at svømme, eller også var det bare ærgerligt. Løb er en teknik, lige som en baghånd er det i tennis. Derfor skal der også trænes teknik, hvis man optimere dette.

Alt ovenstående har indflydelse på din arbejdsøkonomi, og denne har stor indflydelse på din præstation. Hvis din motor er optimeret i forbindelse med din træning, så kan du vinde meget ved at få den til at køre længere på literen.

De enkelte områder der har effekt på arbejdsøkonomien vil blive gennemgået i senere artikler. 

Læs mere om Danish Sports Academy

Opret kommentar til denne artikel

Hvor vigtigt er iltoptagelsen
Få formen til at toppe
Opvarmning - hvordan og hvorfor ?
Fysiologisk test

1. juli 2009  13:07

     

Nyhedsarkiv

05.07.2009 19:45Cavendish - hvem ellersLæs nyheden
05.07.2009 18:32Orienteringstalenter hentede EM-medaljerLæs nyheden
05.07.2009 18:32Flot EM af FrederiksenLæs nyheden
05.07.2009 07:00EM i triahtlonLæs nyheden
04.07.2009 20:02Tempokongen tog trøjenLæs nyheden
04.07.2009 07:30Tourstart i fyrstedømmetLæs nyheden
04.07.2009 07:00Touren på TracktimeLæs nyheden
03.07.2009 11:04Triatlon – du kan også klare detLæs nyheden
02.07.2009 07:48Johnsen fører World CuppenLæs nyheden
01.07.2009 14:53Det sunde alkoholLæs nyheden
30.06.2009 12:53Sindballe indstiller karrierenLæs nyheden
29.06.2009 18:11Flot dansk triathlondag i BelgienLæs nyheden
29.06.2009 07:05Den suveræne mesterLæs nyheden
29.06.2009 07:00Så fik Henning rekordenLæs nyheden
28.06.2009 22:39Breschel fik revancheLæs nyheden
27.06.2009 11:41Henning og Frederiksen i forsvarLæs nyheden
26.06.2009 18:08Alpetur mod kræftLæs nyheden
25.06.2009 20:31Favoritsejre ved DM-enkeltstartLæs nyheden
23.06.2009 14:45Hvor vigtigt er iltoptagelsenLæs nyheden
23.06.2009 10:00ProbiotikaLæs nyheden