Login i tracktime
Log ind
Tilmeld nyhedsmail

Artikel

Opret kommentar til denne artikel

Antioxidanter

En forbløffende mængde produkter fra både kosmetikhylderne og frugtboderne praler af at indeholde antioxidanter. Det er jo ikke nødvendigvis forkert, men problemet er at de færreste har den fjerneste ide om hvad begrebet dækker over. Er du en af dem, skulle du gerne vide det om en 10 minutters tid.

I kroppens celler sker der en konstant nedbrydning af forskellige brændstoffer, der bliver koblet med ilt for at danne brugbar energi, kuldioxid og vand. Uden at skulle alt for dybt ned i teorien, kan jeg afsløre at disse processer er langt fra ufejlbarlige, og nogen gange ender man med nogen aggressive små krabater ved navn frie radikaler i stedet. Disse er små molekyler, der ikke har reageret færdig så at sige – de har en elektron for meget eller de mangler en. Denne ubalance kommer til at gå ud over naboen, fordi den frie radikal er så ustabil at den kan reagere med stort set hvad som helst. Netop denne mekanisme har store konsekvenser for livet, fordi hvis naboen er en DNA-streng, får man en mutation. Hvis denne mutation er vigtig og ikke kan repareres, kan det starte en cancer. Hvis naboen er en kolesterolpartikel, der transporterer fedt og kolesterol rundt i blodet kan det starte en blodprop. Rigtig mange aldersbetingede sygdomme har sit udgangspunkt i et frit radikal, der engang løb løbsk.

Heldigvis har naturen ikke spillet totalt fallit. Hele den her problematik startede dengang planter begyndte at dominere jorden med fotosyntese. Denne proces skaber ilt, og denne pludselige stigning i iltniveauet slog størstedelen af livet ihjel, netop fordi ilt er sådan et reaktivt lille bæst. Heldigvis udviklede evolutionen en metode til at udnytte denne reaktivitet til at udvinde energi og det er den fornemmeste grund til at så komplicerede organismer som dig og mig sidder her i dag. Men ilt er ikke blevet mindre reaktivt af denne grund, og derfor har alle organismer et omfattende system af de såkaldte antioxidanter til at beskytte sig.

Antioxidanterne har den egenskab at de kan reagere med de frie radikaler uden selv at blive frie radikaler. De omarrangerer sig blot en smule, og så er de lige så stabile som de altid har været. Der er en ufattelig mængde af forskellige antioxidanter, og de mest effektive, en række enzymsystemer, producerer vi selv.  Nogen af de andre er essentielle vitaminer,  såsom vitamin C og vitamin E, samt en overdådighed af forskellige plantestoffer.

Med hensyn til vitaminerne, blev det hurtigt oplagt at overfodre folk med vitamintilskud i megadoser fordi teorien jo klart forudså jo mere jo bedre. Desværre steg dødeligheden ret markant, og det afslørede at man ikke ukritisk kan stopfodre folk med store doser af udvalgte stoffer – det hele skal virke i synergi. Desuden er der god evidens for at store mængder antioxidant kan begynde at virke som prooxidant – det helt modsatte. Det virker altså ikke.

I planter finder man dog mange andre interessante stoffer. Planter bruger gerne et udvalg af antioxidanter til at håndtere stres, såsom sol og plantens eget stofskifte. Det er f.eks. derfor at mørke bær med tynd skal er stopfyldt med anthocyaniner -  det er bærrets solfaktor. Disse fungerer fremragende til at kvæle frie radikaler også i mennesker. Generelt er frugt og grønt en rigtig god kilde til antioxidanter i de doser og forhold de fungerer bedst i.

Det er dog nærmest umuligt at se nogen effekt på mennesker hvis man stopfodrer med enkelt udvalgte plantestoffer, ligesom det er med vitaminer.  Til gengæld er det ganske klart at en kost rig på frugt og grønt giver markant bedre prognoser for cancer- og hjerte/kar-sygdoms-risiko. Der er således ingen ide i at prøve at supplere sig til sundhed, for i en frugt er det mindst 30 forskellige ”sunde” stoffer, der ganske givet virker i synergi.

For at opsummere:

•    Antioxidanter beskytter dig ved at neutralisere frie radikaler
•    Store mængder af isolerede antioxidanter er den dårlig ide
•    Et rigt udvalg af antioxidanter fra varierede kilder beskytter sundheden
•    Mørke frugter og bær indeholder generelt flere antioxidanter end lyse, tykskallede frugter.

 

Opret kommentar til denne artikel

Omega-3 og omega-6
Vane 1: Spis mere frugt og grønt!

27. maj 2009  20:05

     

Nyhedsarkiv

07.06.2009 17:36NM-guld til danske pigerLæs nyheden
06.06.2009 17:06Femtepladser til Søes og Bobach ved NMLæs nyheden
05.06.2009 12:07Langdistancecykling i MiddelfartLæs nyheden
05.06.2009 09:04Henning to sejre fra rekordenLæs nyheden
04.06.2009 09:43Ultraløbere i Rude SkovLæs nyheden
02.06.2009 15:30Jernmænd kommer til KøbenhavnLæs nyheden
02.06.2009 13:55Lillebælt Halvmarathon også i 2010Læs nyheden
01.06.2009 09:41Kolters klar til HawaiiLæs nyheden
31.05.2009 20:44Menchov vandt Giro d'ItaliaLæs nyheden
27.05.2009 21:05Menchov ligner vinderenLæs nyheden
25.05.2009 19:06Sastre tog kongeetapenLæs nyheden
24.05.2009 19:54Bak på nyt bjergtogtLæs nyheden
22.05.2009 12:50Eventyrlig dag i OdenseLæs nyheden
21.05.2009 20:01Menchov tog sejr og trøjeLæs nyheden
20.05.2009 10:12Petræus tilfreds med OL-debutLæs nyheden
19.05.2009 07:00Line's flotte EC debutLæs nyheden
18.05.2009 14:57Ny løbespecialist i KøbenhavnLæs nyheden
18.05.2009 14:05Stærkt NM-hold udtagetLæs nyheden
13.05.2009 18:24Bak fulgte Armstrong til dørsLæs nyheden
12.05.2009 18:07Svensker fører Giro'enLæs nyheden