Login i tracktime
Log ind
Tilmeld nyhedsmail

Artikel

Opret kommentar til denne artikel

Alkohol og tømmermænd

Engang imellem bliver det fredag efter en strid uge og man falder i gryden med fadøl. Resultatet af en sådan aften er umulig at forudsige, men noget der er sikkert hos størstedelen af befolkningen er en rigtig fæl opvågning dagen efter. Nu snakker jeg ikke om at vågne op ved siden af noget ubestemmeligt, men en udmagrende hovedepine og ukontrolabel lyst til at kaste op (selvom det første naturligvis heller ikke hjælper). Denne artikel gennemgår årsagerne til tømmermænd og hvorfor de fleste gode råd ikke virker.

Lad os tage hovedeårsagerne fra en ende af:
•    Dehydrering
•    Acetaldehydforgiftning
•    Glutamat ”storm”
•    Giftige biprodukter
•    Inflammation

Dehydrering kommer af alkoholens hæmmende effekt på et hormon der hedder vasopressin. Vasopressin hæmmer nyrenes udskillelse af vand (og dermed diverse mineraler) og når man hæmmer dette, tisser man mere vand ud. Det leder til dehydrering og det får man det ganske skidt af. Løsningen er at drikke vand; før, efter og under. Der skal ganske betydelige mængder til, så fyld godt op – gerne en liter før sengetid. Det er efter min personlige erfaring den vigtigste enkeltfaktor.

Acetaldehyden er et mellemprodukt i alkoholnedbrydningen, og ophobes uundgåeligt ved større doser alkohol.  I mindre doser kan enzymsystemet og en hjælpsom lille dimer af aminosyreren cystein (cystine) godt håndtere det, men altså ikke effektivt nok ved dødsdruk. Det påståes at æg, der nemlig indeholder cystein, skulle kunne hjælpe, men jeg anser det for tvivlsomt. Der er mig bekendt ikke meget at gøre ved acealdehyden, men man kan glæde sig over man ikke er af asiatisk afstamning (medmindre man altså er det) – deres enzymer er ikke ligeså effektive og derfor får de det karakteristiske ”asian flush”, bl.a. karakteriseret ved voldsom rødme i hovedet.

Beruselse kommer af at alkoholen sætter sig i nogen receptorer i centralnervesystemet, og det betyder at signalhastigheden i visse af hjernens centre falder. Der er tale om en blokering for en række af såkaldte neurotransmittere, og derfor skruer hjernen op af produktionen af disse for at komme op på normalt niveau, hvad nogen kalder glutamat "storm". Derfor er ens humør markant anerledes dagen efter, og nogen bliver decideret ulykkelige. Heller ikke meget at gøre ved den her. Måske kan man prøve med lidt ekstra aminosyrer før man går i seng.

Ved produktionen af alkoholholdige drikke, vil der uundgåeligt blive dannet giftige biprodukter. Gærcellens stofskifte er simpelthen ikke perfekt på den front. Disse fungerer i visse tilfælde som regulære giftstoffer, og derfor har mange af os har haft de allerværste tømmermænd efter en overmodig dans med cognac og whisky – mørke drikkevarer indeholder nemlig flere af disse stoffer. Hold dig til lyse drikkevarer som f.eks. vodka og lyse øl. Det påståes at man ikke må blande forskellige drikkevarer, men jeg har endnu ikke fundet nogen god biokemisk forklaring som understøttelse.  Det eneste der virker her er at spise aktivt kul, der kan ”opsuge” disse stoffer. Jeg har ikke selv prøvet, men studier viser det virker.

Når man har tømmermænd har man målbart mere inflammation i sit system – en slags betændelsestilstand uden god grund. Det er der heldigvis masser af medicin imod, og et af dem er sådan noget som kodigmagnyler.  De virker også fænomenalt mod hovedepine, og så har man jo to fluer med et smæk.

Man må også regne med at ens blodsukker er noget forstyrret efter sådan en omgang, og det er blandt andet derfor man har kvalme. Mad hjælper lynhurtigt –men det behøver ikke være fastfood. Lidt frugt og et glas mælk plejer at være en fin kickstarter. Et varmt bad frisker op og får kroppen til at slappe af.

Min egen opskrift går på at før sengetid
•    1.5L vand
•    Æble
•    Rugbrød med kødpålæg
•    2 kodigmagnyl
Når jeg vågner
•    Mere vand – jo mere jo bedre
•    Havregryn med blåbær og mælk
•    2 kodigmagnyler mere
•    et varmt bad
•    1 kop kaffe – koffein trækker blodkar i hjernen sammen og fjerner hovedepine, samt kvikker op. Den medfølgende dehydrering er ikke relevant.

Så er jeg gerne ovenpå igen. Nogen vil måske syntes at kodigmagnylerne er for meget, men det er mig bekendt bedre end at bruge dagen på at kaste op.
 

Opret kommentar til denne artikel

Alkohol - the basics

5. maj 2009  08:05

     

Nyhedsarkiv

12.05.2009 18:07Svensker fører Giro'enLæs nyheden
11.05.2009 22:26Hård sæsondebut for PetræusLæs nyheden
11.05.2009 17:58Petacchi nok engangLæs nyheden
10.05.2009 19:59Johnsen dansk mester i duathlonLæs nyheden
10.05.2009 19:43Pettachi snød CavendishLæs nyheden
09.05.2009 20:11Skuffende start på Giro'enLæs nyheden
08.05.2009 19:4615. titel til Rasmus HenningLæs nyheden
08.05.2009 15:14Giro d'Italia 2009Læs nyheden
07.05.2009 22:45Henning jagter nyt DMLæs nyheden
05.05.2009 21:44Flot i gang med VM-serienLæs nyheden
05.05.2009 08:16Omega-3 og omega-6Læs nyheden
04.05.2009 19:15Tilbage på vindersporetLæs nyheden
03.05.2009 17:50I topform inden Giro'enLæs nyheden
03.05.2009 11:49Løberne indtog LillebæltLæs nyheden
02.05.2009 19:28Bak flot med i bjergeneLæs nyheden
02.05.2009 09:00Bak 1 sek. fra trøjenLæs nyheden
01.05.2009 12:11Lillebælt indbyder til festLæs nyheden
30.04.2009 22:58Opvarmning - hvordan og hvorfor ?Læs nyheden
29.04.2009 20:27Andenplads til BakLæs nyheden
28.04.2009 22:39Beskedent udlæg i Romandiet RundtLæs nyheden