Login i tracktime
Log ind
Tilmeld nyhedsmail

Artikel

Opret kommentar til denne artikel

Alkohol - the basics


Pilsner

Os danskere har et interessant forhold til alkohol. På den anden side holder vi rigtigt meget af pilsnere, og på den anden bliver sundhedsmyndighederne ved med at lære os at drikke mindre. Men er det så slemt at drikke et lille glas i ny og næ? Er det måske værre end man tror? Og vigtigst af alt, hvad betyder det for træningen? Jeg agter at afdække noget af alkohol-historien i denne og følgende artikler.

Alkohol er betegnelsen for en bred familie af kemiske stoffer, men er i daglig  tale blot ethanol  Træsprit (methanol er f.eks. også et alkohol - dybt giftigt, men altså stadig et alkohol. Det virker ved at binde til en række receptorer i centralnervesystemet (først GABA,  så NMDA  og så videre), og det hæmmer funktionen af visse dele af hjernen.  Man bliver altså ikke beruset fordi alkohol er et opløsningsmiddel, eller hvad man ellers skal høre af vrøvl, men fordi det forstyrrer den neurologiske effektivitet på molekyleplan. Derfor bliver man jo fuld alligevel, og det er formentlig velkendt at det er et spørgsmål om dosering.

Alt det foregik oppe i hovedet, og har umiddelbart ikke nogen kortsigtede konsekvenser (i rimelig doser, naturligvis). Problemet kommer snarer når man begynder at nedbryde alkoholen, for det resulterer i nogen lede metabolitter. Nedbrydningen af alkohol ser således her ud:

Alkohol --> acetaldehyd --> eddikesyre -> videre nedbrydning i væv

Første trin er det ratebestemmende, dvs. det der begrænser hastigheden. Det er vigtigt fordi det ingen verdens ting har at gøre med hvor meget man bevæger sig. Man kan IKKE træne alkohol væk, og helt generelt er der ingen mulighed for at blive ædru hurtigere end man allerede gør. Det drejer sig omtrent om 0.1g alkohol per kg kropsvægt i timen, og svarer til cirka 7g i timen for en 70kg mand. En genstand indeholder 12g alkohol, så det tager lidt tid.

Vigtigere endnu, så er det acetaldehyden man virkelig bliver utilpas af. Når den ophobes får man det rigtig dårlig, og det er netop den mekanisme Antabus benytter sig af: den hæmmer omdannelsen af acetaldehyd til eddikesyre.

Så snart man har fået lavet sin acetaldehyd om til eddikesyre, bliver det sluset ud i de almindelige forbrændingsprocesser.  Derfor er der en betragtelig mængde energi i alkohol, også fordi omdannelsen af alkohol til eddikesyre giver en del energi. Her er det interessante at denne mængde energi bliver udløst hvad enten der er brug for den eller ej. Og den mængde energi er faktisk ganske høj (måske helt op til 70% af energibehovet), og derfor virker alkohol besparende på kulhydrat og fedt. Altså skal man ikke regne med at forbrænde det helt store mængder fedt, når man er fuld.

En af de mere lumske effekter af alkohol er effekten på hormonerne i kroppen. Der er et par stykker, men det vigtigste er effekten på vasopressin. Vasopressin sørger for at holde vand i kroppen, men alkohol sænker mængden af vasopressin i blodet, hvad der leder til at man urinerer mere. Det resulterer i at man bliver dehydreret.

Det var en lille introduktion til det helt basale. Senere kommer effekter på idræt, sundhed og så videre. 

Opret kommentar til denne artikel

Optimering af ernæring efter konditionstræning
Optimering af ernæring efter styrketræning

22. april 2009  18:04

     

Nyhedsarkiv

01.05.2009 12:11Lillebælt indbyder til festLæs nyheden
30.04.2009 22:58Opvarmning - hvordan og hvorfor ?Læs nyheden
29.04.2009 20:27Andenplads til BakLæs nyheden
28.04.2009 22:39Beskedent udlæg i Romandiet RundtLæs nyheden
28.04.2009 17:09Johnsen klar til DuathlonLæs nyheden
26.04.2009 21:30Flyvende DjurhuusLæs nyheden
26.04.2009 20:31Triumf for SchleckLæs nyheden
25.04.2009 19:57Sprint-triumf for Bobach og AlmLæs nyheden
25.04.2009 09:36Dansker i nøglerolleLæs nyheden
22.04.2009 23:09Dramatik i BostonLæs nyheden
20.04.2009 22:55Fysiologisk test Læs nyheden
20.04.2009 12:39Klassiker på godt og ondtLæs nyheden
20.04.2009 08:04Optimering af ernæring efter konditionstræningLæs nyheden
19.04.2009 15:21Henning i en klasse for sigLæs nyheden
19.04.2009 15:03Bak tog sejr i Post CuppenLæs nyheden
19.04.2009 12:00Triumf for Bobach og DjurhuusLæs nyheden
19.04.2009 08:33Henning i suveræn stilLæs nyheden
18.04.2009 12:23Henning går efter kinesisk sejrLæs nyheden
15.04.2009 21:34Stærkt hold til TaiwanLæs nyheden
14.04.2009 22:45Skær ned på sukkerLæs nyheden