Login i tracktime
Log ind
Tilmeld nyhedsmail

Artikel

Opret kommentar til denne artikel

Sådan tæller du kalorier

Uanset hvad ugebladene ellers har fortalt dig, så er der kun en måde at tabe fedt på – nemlig at spise mindre energi end du forbrænder. Det er akkurat så simpelt som det lyder, men det er ikke det samme som at det er let. Man kan dog blive fri for at famle i blinde ved at begynde at tælle sine kalorier. Nogen vil kalde det fanatisk, men dem vil jeg kalde for dovne til at tage deres helbred i egne hænder. Det handler nemlig ikke om fanatisme, men at være klar over hvad man putter i sin krop, og at kunne kontrollere hvad man bør gøre og ikke bør.

Helt basalt er der energi i al mad, afhængigt af hvad det består af. Energiindholdet kan man tælle i kilokalorier, ”kcal”, en enhed for energi som forklaret i artiklen ”Energi”.

•    I fedt er der 9 kcal per gram
•    I kulhydrater er der 4 kcal per gram
•    I protein er der 4kcal per gram
•    I alkohol er der 7kcal per gram

Når man får fingre i noget mad, vejer man det og finder ud af hvad fordelingen af protein, kulhydrat og fedt er; den står altid bag på pakken og er opgivet i gram per 100g. Har man f.eks. 50g af et produkt med 10g fedt pr 100g, står man med 5 g fedt i hånden, fordi 50 g produkt udgør halvdelen af det der står bagpå. De 5g fedt svarer til (5g * 9kcal/g =)  45kcal. Endnu bedre, så kan man finde mængden af energi (kcal) i pakken, og slippe for selv at skulle gange op.

Lad os se på et almindeligt måltid mad, en engelsk bøf (200g) med kartofler (300g) samt lidt grønne bønner til (50g). Vi slår dem alle sammen op i www.foodcomp.dk  og når frem til følgende (kcal-tallet står lige ud for ”energi”, før tallet for kJ)
•    Oksekød, højrebsfilet, afpudset, rå = 135kcal/100g, dvs 270kcal i vores portion
•    Kartoffel, uspec., rå =  82kcal/100g, dvs 246kcal i vores portion
•    Grønne bønner, rå = 26kcal/100g, dvs 13 kcal i vores portion

Dem kan vi lægge sammen og få (270 + 246 + 13 =) 529kcal, et rimeligt måltid (hvis vi havde sjasket måltidet til med bearnaisesauce, havde vi formentlig ramt det dobbelte, fordi der er så meget fedt i). Fuldstændig samme proces kan bruges til at finde protein, kulhydrat og fedt, hvis man syntes det er spændende.

Hvad betyder det så? En voksen mand, der er nogenlunde aktiv,  forbrænder omkring 2500kcal om dagen, og derfor han kan spise 5 tilsvarende måltider om dagen og hverken tabe sig eller tage på. Føler han sig derimod noget tynd i det, kan han spise et måltid mere, eller tilføje en kartoffel mere til hvert måltid, for at komme op på 3000kcal. Er han måske lidt rund i det, kan han spise en kartoffel mindre eller droppe et helt måltid, for at komme ned på 200kcal. Det er ren matematik og købmandsregning, og den virker hver gang.

Hvor mange kalorier skal du så bruge om dagen, spørger du? Det er helt umuligt at sige. Du er nød til at tjekke hvad du spiser hver dag i en uge, og veje dig grundigt. Står din vægt stille, har du ramt dit ligevægtsindtag. Gør det ikke, har du skudt for højt eller lavt. 

Opret kommentar til denne artikel

14. april 2009  22:04

     

Nyhedsarkiv

20.04.2009 12:39Klassiker på godt og ondtLæs nyheden
20.04.2009 08:04Optimering af ernæring efter konditionstræningLæs nyheden
19.04.2009 15:21Henning i en klasse for sigLæs nyheden
19.04.2009 15:03Bak tog sejr i Post CuppenLæs nyheden
19.04.2009 12:00Triumf for Bobach og DjurhuusLæs nyheden
19.04.2009 08:33Henning i suveræn stilLæs nyheden
18.04.2009 12:23Henning går efter kinesisk sejrLæs nyheden
15.04.2009 21:34Stærkt hold til TaiwanLæs nyheden
14.04.2009 22:45Skær ned på sukkerLæs nyheden
14.04.2009 22:42Optimering af ernæring efter styrketræningLæs nyheden
13.04.2009 12:17Kongen af brosteneneLæs nyheden
09.04.2009 23:14Eventyrløbet udsolgtLæs nyheden
08.04.2009 14:39Lisbeth ser frem til bjergeneLæs nyheden
07.04.2009 23:14Kolobnev imponerer i BaskerlandetLæs nyheden
06.04.2009 15:29Bloch og Alm vandt DMLæs nyheden
06.04.2009 13:203. plads til FrederiksenLæs nyheden
05.04.2009 14:45Australsk succes for JohnsenLæs nyheden
04.04.2009 19:12Danskerne indtager FlandernLæs nyheden
04.04.2009 16:07Stærkt felt i AustralienLæs nyheden
04.04.2009 10:43DM i nat-orienteringLæs nyheden