Login i tracktime
Log ind
Tilmeld nyhedsmail

Artikel

Opret kommentar til denne artikel

Ændring af Vaner

I artiklen "Vaner" forslog jeg anvendelsen af 3. trins raketten som metode til at skaffe sig af med dårlige vaner.

1. Prioriter
2. Byt ud
3. Planlæg og vær tålmodig

Første trin er at identificere de dårlige vaner. Ved identifikationen er det nødvendigt at se på hele sin livsstil. Læs også artiklen "Vaner" for vink om denne side af forvandlingen.

De 2 næste trin vil berøre de dybere sider af vore vaner, som er beskrevet nedenfor.

I indlærings- og forandrings psykologi findes der en teori som kan bringes i anvendelse og om muligt uddybe forståelsen af vaner generelt. "Operant Betingning" betyder forekomsten af 2 forskelligartede elementer der kobles sammen under betingede forhold - dvs. mad + madskål. For vaner handler det om de ubevidste koblinger af elementer og aktiviteter vi ikke kontrollere bevidst. Et relativt simpelt eksempel kunne være aften hyggen med familie og slikposer. Slik knyttes sammen med hygge i trygge omgivelser og kan udvikle sig til at slik bliver nominelt for hygge generelt. Her er det klart at grøn te ville være et bedre alternativ til slik.

Ved observant refleksion af din adfærd og vaner, vil det snart være muligt at realisere vaner væk fra passiv ubevidst gentagelse og sammenligne og vurdere vanerne i forhold til dine generelle ambitioner, f.eks. smide et par kilo. Herigennem vil du snart være bevidst i stand til at forlade dine 'slik' vaner, hver gang du hygger med familien - prioriter din vane med slik i forhold til dit vægttab. Det er denne vurdering som vil være afgørende for om dit mulige vægttab vil lykkedes, selvom mange flere komponenter trænger sig på i opfyldelsen af ambitionen. Specielt vil 'gamle' vaner kunne trænge sig på, fordi vanerne - de dårlige, ofte knytter sig til trygheds fornemmelser vi gerne vil genopleve. Det betyder at:

1. Vaneændringen ikke er højt nok prioriteret og,
2. Fordi indlæringen af vaner tager meget lang tid og derfor skal afprogrammeres.

Det første punkt er relevant fordi, vi mennesker ofte undervurderer vanens magt. Gamle vaner ligger altid på lur, klar til at hoppe ind og erstatte nye tillærte adfærdsmønstre. Det sker når vi 'vælger' at glemme hvorfor vi tilegnede os nye vaner, for at tabe et par kilo som nu er væk, kan snart dukke op igen, hvis vi ikke holder os til vore nye adfærdsmønstre. Din nye livsstil har mange nye muligheder og er tilmed nyttig for dig. Brug artiklen "Goal Setting" for at gøre dine livsforandringer mere værdifulde for dig.

Punkt to er relevant fordi vaner bliver mere faste over tid og derfor behøver megen møje og tid, for at blive afkodet fra vores mentale rum. Ofte kræver vaner arbejde udover den nødvendige beslutning om afvikling af de dårlige vaner. Det vil gavne meget at gøre sig ekstra umage for at ændre vaner. Brug alle muligheder i din hverdag få at holde dig selv på det rette spor: familie, venner, bekendte, osv. Det vil være en god ide, ikke at købe slik eller smøger eller noget helt tredje, i lang - lang tid.

Du bør planlægge dine vanenedbrydninger nøjagtigt. Læs artiklen "Planlæg din Livsstilsændring" og udvid dit råderum.

Rakettens to næste trin, beskrives nedenfor:

Trin 2. At prioritere
Ved at erstatte dine gamle dårlige vaner med gode nye, kan du gøre følgende:

  • Forstærk grundlaget for din ambition yderligere
  • Når du erstatter en gammel vane med en ny, vil sandsynligheden for at du forfalder tilbage på en dårlig vane i livet mindre.
  • Din indre dialog bliver mere logisk. "Jeg må ikke" erstattes med, hvad du rent faktisk gør, "jeg drikker et glas vand og spiser et æble" vil være din nye indre samtale, fordi du ved det hjælper dig på vej mod dit mål i lives - nye bedre vaner!
Trin 3. Tålmodighed og planlægning
Tålmodighed vil være et aktiv i din hverdag og du kan gøre følgende:
  • Tålmodige overvejelser gør dig i stand til at identificere mulig udfordringer tidligere og, bedre planlægge for at overkomme forhindringen.
  • Og husk at det er helt naturligt at dvæle ved og ønske sig de gamle dårlige vaners falske tryghed tilbage, men det behøver du ikke, nu har du jo andre ting at fordrive tiden med.
Jeg vil afslutningsvis ønske dig al held med dine 'nye vaner' og læs nogle flere artikler som kan hjælpe dig videre ;-) 

Opret kommentar til denne artikel

12. marts 2009  15:03

     

Nyhedsarkiv

22.03.2009 21:04Johnsen i træningstøjetLæs nyheden
22.03.2009 20:01Favoritten vandt DMLæs nyheden
21.03.2009 20:45Komet tog første klassikerLæs nyheden
20.03.2009 11:19Årets første klassikerLæs nyheden
19.03.2009 15:37Styrt holder Schleck udeLæs nyheden
16.03.2009 10:32Henning vs EbbesenLæs nyheden
16.03.2009 10:03Suveræne vindereLæs nyheden
15.03.2009 07:03Orienteringsløbere til World GamesLæs nyheden
14.03.2009 07:54Djurhuus indleder sæsonenLæs nyheden
12.03.2009 16:42Test af CanterburyLæs nyheden
12.03.2009 15:04VanerLæs nyheden
11.03.2009 13:02Skadesfri og tilfredsLæs nyheden
10.03.2009 21:01Lokomotivet satte tempoLæs nyheden
09.03.2009 20:03Holdkaptajnen styrtedeLæs nyheden
08.03.2009 21:55Flot debut for Michael MørkøvLæs nyheden
08.03.2009 18:11Den suveræne favoritLæs nyheden
07.03.2009 19:07Lisbeth er tilbage !Læs nyheden
03.03.2009 17:40Cancellara sat udenforLæs nyheden
03.03.2009 14:28Vane 4: Spis mere fuldkorn!Læs nyheden
03.03.2009 14:14Vane 3: Øg dit energiforbrug!Læs nyheden