Login i tracktime
Log ind
Tilmeld nyhedsmail

Artikel

Opret kommentar til denne artikel

Vaner

Når vi ønsker at gøre noget for vores helbred eller vægt, er det vigtigt ikke at glemme de vaner vi har oparbejdet. Vaner er let identificerbare men vanskelige at skaffe sig af med? Vaner opdyrker vi normalt over lang tid i vore liv og, de kan derfor være vanskelige at ændre på når de først kører videre - og videre på 'autopilot' i vores anlagte livsstil.

Hvor mange får sig ikke en sodavand at drikke efter arbejdet? En sodavand er forfriskende og energirig, fyldt med opkvikkede sukker der har hurtig effekt sidst på eftermiddagen, hvor blodsukkeret er på et lavt niveau. Men vi ved effekten er kortvarig og følelsen af træthed bliver bare større takket være sukkeret i vanden.
Det ville være en god ide at skaffe sig et mere stabilt blodsukker niveau, hvorved uoplagthed og træthed reduceres og hangen til de gode og lette vaner bliver mindre tiltrækkende? Stabilt blodsukker niveauer opnås ved fast eller jævnlig indtagelse af næring og, artiklen 'Vaner 2 - spis jævnligt' i kostplan afsnittet beskriver muligheder for at stabilisere sit blodsukker.

Eksemplet om sodavanden er en generel indfaldsvinkel til, de knap så gode vaner vi kan tilegne os igennem livet og de mulige løsninger ville da være:

1. Ændre sin livsstil og spise mere jævnligt og energirigtigt,
2. Holde op med at drikke sodavand.

Udfordringen i punkt 1. kan give visse vanskeligheder hvis livet påkræver for mange ændring/justeringer. Vaner er oftest knyttede til bestemte adfærdsmønstre og kan derfor have endog store barrierer for ændringer - skift sodavanden ud med et glas vand. Punkt 2. er vel ligetil men kan være noget vanskeligere at holde fast på. Jeg vil tilføje en 3. mulighed nemlig en 3 trins raket.

1. Vurder hvilken vane du skal ændre for at tabe dig?

Det er væsentligt at erkende den rigtigt store skurk, hvad angår vaner, så tiden og energien ikke fokuseres forkert og intet resultat opnås. Tracktime.dk anbefaler den følgende prioriterede liste af punkter for vanebrydning og ny tilgang til livet.

1. Øg dit energiforbrug - motioner
2. Spis jævnligt - stabiliser blodsukker niveauet
3. Mindre portioner - bevar konsistensen
4. Nul sukker - eliminer op- og nedture
5. Spis mere fiberrigt - frugt og grønt
6. Spis flere fuldkorn - forstærker fordøjelses processen

I den følgende artikel "Ændring af Vaner" kan du læse mere om 3. trins raketten. 

Opret kommentar til denne artikel

12. marts 2009  15:03

     

Nyhedsarkiv

22.03.2009 20:01Favoritten vandt DMLæs nyheden
21.03.2009 20:45Komet tog første klassikerLæs nyheden
20.03.2009 11:19Årets første klassikerLæs nyheden
19.03.2009 15:37Styrt holder Schleck udeLæs nyheden
16.03.2009 10:32Henning vs EbbesenLæs nyheden
16.03.2009 10:03Suveræne vindereLæs nyheden
15.03.2009 07:03Orienteringsløbere til World GamesLæs nyheden
14.03.2009 07:54Djurhuus indleder sæsonenLæs nyheden
12.03.2009 16:42Test af CanterburyLæs nyheden
12.03.2009 15:40Ændring af VanerLæs nyheden
11.03.2009 13:02Skadesfri og tilfredsLæs nyheden
10.03.2009 21:01Lokomotivet satte tempoLæs nyheden
09.03.2009 20:03Holdkaptajnen styrtedeLæs nyheden
08.03.2009 21:55Flot debut for Michael MørkøvLæs nyheden
08.03.2009 18:11Den suveræne favoritLæs nyheden
07.03.2009 19:07Lisbeth er tilbage !Læs nyheden
03.03.2009 17:40Cancellara sat udenforLæs nyheden
03.03.2009 14:28Vane 4: Spis mere fuldkorn!Læs nyheden
03.03.2009 14:14Vane 3: Øg dit energiforbrug!Læs nyheden
03.03.2009 14:12Vane 2: Spis mindre sukker!Læs nyheden