Login i tracktime
Log ind
Tilmeld nyhedsmail

Artikel

Opret kommentar til denne artikel

Vane 4: Spis mere fuldkorn!


Fuldkorn

Brødhylderne i et supermarked er fyldt med alskens varer, der både smager godt og har en flot, lys og ensartet farve. Hvad har alle disse tilfældes? De er lavet på mel, gerne hvedemel, der er blevet skamløst raffineret. Der har nemlig de sidste mange år været en præference for produkter med den neutrale smag og den bløde tekstur man kun får med kridhvidt hvedemel. Det er et problem, fordi dette mel efterhånden har meget lidt at gøre med det produkt moder natur har designet. Det er ellers næringsrige hvedekerner, som man ikke alene har frataget skaldelene, men også frarøvet den næringsrige kim. Desuden har man ofte givet en gavmild omgang klor for at få melet helt hvidt. Resultatet er et pulver, der består af stivelse og en anelse protein. Man har simpelthen berøvet sit mel alle de sunde fibre, vitaminer og mineraler. Desuden har man samtidigt øget optagelseshastigheden ganske drastisk, hvad der betyder at det er umuligt at holde sig mæt på hvidt brød. Det er kun 5% af Danmarks befolkning, der får fiber nok, og derfor ville det være oplagt at starte med at droppe det hvide, fiberløse brød.

Fuldkorn derimod, der har man malet hele kornet, inklusiv skaldel og kim.  Det betyder at man simpelthen får et langt sundere produkt. Faktisk vil jeg gå så langt at sige at hvidt mel er direkte usundt, mens fuldkorn er direkte sundt. Desværre er det ikke helt let at bage brød med alt for meget fiber i, så tit ser man brød markedsført som fuldkorn, hvor der er tilsat farvestoffer for at få det til at se ”grovere” ud. Tjek næringsdeklerationen bagpå – jeg mener ikke man bør gå under 5% fiber i sit brød. Produkter som kiks er det rene industrisukker med hvidt mel, og bør undgås. Selvom nogen af dem bliver markedsført som ”grove”, er det stadig et orgie i kulhydrater ingen er tjent med. Jeg spiser selv et par havrekiks en sjælden gang efter en særlig hård træning, men ellers ikke.

Står man ved brødhylden kan man i første omgang vælge rugbrød. Rugbrød er særdeles sundt og fiberrigt, og i og med at det er lavet af rug, får man et afbræk fra konstant at spise hvede.  Er man mest til hvedebrød, så vælg de grove versioner – kig bagpå og sørg for der er mindst 5% fiber i. Det gør ikke noget at der er tilsat fibre, siden disse fibre tit kommer fra cikorie, en rig kilde til inulin.  De gode tarmbakterier er særdeles glade for inulin. Man behøver heller ikke være videre nervøs for fedtindholdet, siden man ikke optager fedtet i forskellige kerner særligt godt. 

Pas dog særligt på snedige salgstrick såsom ”indeholder fuldkorn”. Det kan jo i praksis betyde at der er 1% fuldkorn i og 99% skamraffineret mel i. Tjek altid bag på pakken. Det gælder især morgenmadsprodukter (især dem til børn), der i stort omfang er at sammenligne med en bøtte hvidt sukker. Prøv med lidt havregryn, det er nemlig noget af det sundeste man har. Lidt sukker, eller måske lidt frugt, på havregryn er helt okay hvis det får det til at glide lettere ned.

Er man ved at smide et par kilo, kan man glæde sig ved at et højt indtag af fuldkorn øger fedttabet på maven - også selv om man ikke spiser færre kalorier end dem der ikke spiser fuldkorn.

Skift gerne de hvide ris ud med brune ris og pastaen ud med fuldkornspastaen.  Der er masser af grove alternativer.
Man skal have 35g fiber om dagen (20g for kvinder). Prøv at tælle sammen en dag. Får du det? Nej? Så er det om at smide toastbrødet ud og rugbrødet ind.

 

Opret kommentar til denne artikel

3. marts 2009  14:03

     

Nyhedsarkiv

12.03.2009 16:42Test af CanterburyLæs nyheden
12.03.2009 15:40Ændring af VanerLæs nyheden
12.03.2009 15:04VanerLæs nyheden
11.03.2009 13:02Skadesfri og tilfredsLæs nyheden
10.03.2009 21:01Lokomotivet satte tempoLæs nyheden
09.03.2009 20:03Holdkaptajnen styrtedeLæs nyheden
08.03.2009 21:55Flot debut for Michael MørkøvLæs nyheden
08.03.2009 18:11Den suveræne favoritLæs nyheden
07.03.2009 19:07Lisbeth er tilbage !Læs nyheden
03.03.2009 17:40Cancellara sat udenforLæs nyheden
03.03.2009 14:14Vane 3: Øg dit energiforbrug!Læs nyheden
03.03.2009 14:12Vane 2: Spis mindre sukker!Læs nyheden
03.03.2009 14:09Vane 1: Spis mere frugt og grønt!Læs nyheden
26.02.2009 21:51Team CoastZone.dk i LPSLæs nyheden
23.02.2009 14:20Forventede sejreLæs nyheden
23.02.2009 13:48FedtLæs nyheden
23.02.2009 13:44KulhydratLæs nyheden
23.02.2009 13:40ProteinLæs nyheden
23.02.2009 13:27EnergiLæs nyheden
23.02.2009 11:19Schleck sejrede på kongeetapeLæs nyheden