Login i tracktime
Log ind
Tilmeld nyhedsmail

Artikel

Opret kommentar til denne artikel

Vane 2: Spis mindre sukker!


Sukker

Indtaget af sukker i den vestlige verden er steget drastisk de sidste mange år, og det er godt på vej deropad i resten af verdenen. Fødevarerproducenterne har nemlig fundet ud af at forbrugerne syntes søde ting er noget så lækkert, og at snedig brug af moderne enzymer og kommercielt landbrug har gjort sukker meget billigt at fremstille.

Det er et problem for folkesundheden. Almindeligt bordsukker indeholder 4kcal per gram, og ofte er der ganske store mængder i det man spiser, som f.eks. sodavand (50g i en halv liter).  Sukker, især på flydende form, har også en snedig måde at snyde mæthedsfølelsen, hvad der betyder at man kan spise rigtig meget energi uden at appetitreguleringen ikke kan følge med. Det bliver man til sidst tyk af. Drikker man f.eks. en halv liter sodavand om dagen, vil man indtage 200 kcal ekstra om dagen, energi man slet ikke opdager. Det udmunder sig i 73.000 ekstra kcal om året, hvad der rundt regnet svarer til 10 ekstra kilo kropsfedt per år.
 
Et andet problem ved sukker skal vi lidt dybere i kemien for at finde. Bordsukker består af lige dele glukose og fruktose. Glukosen er i sig selv ikke særligt slem, men fruktosen, derimod, den er stærkt kædet sammen med både sukkersyge og overvægt. Det skyldes at kroppen har tendens til at lave fruktose til fedt i leveren, og det er noget af det værste der kan ske.  Fruktose i mindre mængder gør ikke det store, og derfor skal man ikke lade sig slå ud af sukkerindholdet i frugt, men der bliver i dag spist så store mængder af raffineret sukker at det er et reelt problem. Desuden findes en særlig slemt variant af ”sukker”, nemlig høj-fruktose sirup (”high fructose corn sirup” eller HFCS internationalt), der er lavet enzymatisk af forskellige kornprodukter. Det har et endnu højere indhold af fruktose end almindeligt sukker, og bliver ivrigt brugt fordi fruktose er sødere end glukose er, og desuden er ganske billigt.

Med den baggrund vil jeg stærkt anbefale at spise så lidt raffineret sukker som overhovedet muligt. Man har ikke brug for hverken sodavand eller wienerbrød, og slet ikke for nogen af de færdigvarer, der nærmer sig at være decideret giftige. Kig bag på pakken og se efter ”tilsat sukker” i næringsdeklarationen, og ord som ”sukker” og ”fruktose-sirup” i  varedeklarationen.  Ikke at man ikke har lov at synde engang imellem, men slik og sodavand bør ikke være en hverdagsting. Klar i stedet den søde tand med et stykke frugt.
 

Opret kommentar til denne artikel

3. marts 2009  14:03

     

Nyhedsarkiv

12.03.2009 15:04VanerLæs nyheden
11.03.2009 13:02Skadesfri og tilfredsLæs nyheden
10.03.2009 21:01Lokomotivet satte tempoLæs nyheden
09.03.2009 20:03Holdkaptajnen styrtedeLæs nyheden
08.03.2009 21:55Flot debut for Michael MørkøvLæs nyheden
08.03.2009 18:11Den suveræne favoritLæs nyheden
07.03.2009 19:07Lisbeth er tilbage !Læs nyheden
03.03.2009 17:40Cancellara sat udenforLæs nyheden
03.03.2009 14:28Vane 4: Spis mere fuldkorn!Læs nyheden
03.03.2009 14:14Vane 3: Øg dit energiforbrug!Læs nyheden
03.03.2009 14:09Vane 1: Spis mere frugt og grønt!Læs nyheden
26.02.2009 21:51Team CoastZone.dk i LPSLæs nyheden
23.02.2009 14:20Forventede sejreLæs nyheden
23.02.2009 13:48FedtLæs nyheden
23.02.2009 13:44KulhydratLæs nyheden
23.02.2009 13:40ProteinLæs nyheden
23.02.2009 13:27EnergiLæs nyheden
23.02.2009 11:19Schleck sejrede på kongeetapeLæs nyheden
14.02.2009 20:03Reerverne tog bronzeLæs nyheden
11.02.2009 13:33Hester tog sejr og podiepladsLæs nyheden