Login i tracktime
Log ind
Tilmeld nyhedsmail

Artikel

Opret kommentar til denne artikel

Vane 1: Spis mere frugt og grønt!

I de fleste vestlige lande kører der jævnligt kampagner for at få befolkningen til at spise mere frugt og grønt, typisk 6 om dagen. Det skyldes at der efterhånden er overvældende gode beviser på at folk, der spiser meget frugt og grønt ganske simpelt lever både bedre og længere end folk der ikke gør. Risikoen for stort alle velfærdssygdomme falder ved et højt indtag af frugt og grønt, og desuden gør det en hel del for det personlige velvære. Det viser sig bare at være noget af en opgave at få befolkningen til at efterleve disse velmenende råd, for vejen til en grøntsagsfri levestil er brolagt med dårlige undskyldninger. Derfor agter jeg at punktere de 3 mest brugte.

1)    Det smager dårligt!

Den er jo en lille smule letkøbt, og tilsvarende svær at argumentere imod. Det viser sig faktisk at nogen mennesker – rent genetisk – er tilbøjelige til at smage mad anderledes, og sært nok syntes at visse planter smager mere bittert end andre mennesker gør. Alligevel vil jeg vove at påstå at det for langt de flestes vedkommende blot er et udtryk for manglende opfindsomhed. Kan man ikke lide brocolli, selvom det aktivt hæmmer kræft? Giv det en tur på havegrillen med olivenolie og salt. Svært ved at se det sjove i grønkål, selvom det indeholder oceaner af antioxidanter? Put det i en ellers vitaminforladt lasagne. Problemer med den stærke smag af rå løg, selvom det både hæmmer knogleskørhed og cancer? Hak det fint og pynt en trist roastbeefmad eller steg det til hakkebøffen. Desuden er det nærmest ingen grænser for hvad man kan få lækkert, hvis man har en wok. Skru godt op for blusset og lynsteg et par hånfulde blandet gørnt med lidt kød og chili, så har man noget velsmagende og sundt med uendelige variationer. Desuden vil lynstegningen potentielt set bevare flere af de sunde stoffer, der ellers har det med at sive ud når man f.eks. koger.

2) Det er dyrt!

Dyrere end hvad? Engelske bøffer? Skær lidt ned på kødet, og så er der snildt råd til lidt ekstra grønt ved bordet. Desuden kan man jo vende den lidt og sige at rigelige mængder frugt og grønt teoretisk set kan give adskillige ekstra sygdomsfrie år på arbejdsmarkedet, og det giver jo en årsløn eller tre mere i posen. Oven i hatten kan man reducere sin risiko for cancer, hjerte/kar-sygdom og diabetes ganske betragteligt, og så er man pludselig fri for lange, opslidende hospitalsophold.

2)    Det er umuligt at få flettet ind!

Egentlig ikke. Suppler med en banan til morgenmaden, nap et æble og en gulerod til frokosten, spis en pære til eftermiddagsmad og flet lidt salat og måske noget grønt ind til aftensmad. Alting tæller, og i en snæver vending har man også lov at skifte et stykke frugt ud med et glas juice.
 

Opret kommentar til denne artikel

3. marts 2009  14:03

     

Nyhedsarkiv

11.03.2009 13:02Skadesfri og tilfredsLæs nyheden
10.03.2009 21:01Lokomotivet satte tempoLæs nyheden
09.03.2009 20:03Holdkaptajnen styrtedeLæs nyheden
08.03.2009 21:55Flot debut for Michael MørkøvLæs nyheden
08.03.2009 18:11Den suveræne favoritLæs nyheden
07.03.2009 19:07Lisbeth er tilbage !Læs nyheden
03.03.2009 17:40Cancellara sat udenforLæs nyheden
03.03.2009 14:28Vane 4: Spis mere fuldkorn!Læs nyheden
03.03.2009 14:14Vane 3: Øg dit energiforbrug!Læs nyheden
03.03.2009 14:12Vane 2: Spis mindre sukker!Læs nyheden
26.02.2009 21:51Team CoastZone.dk i LPSLæs nyheden
23.02.2009 14:20Forventede sejreLæs nyheden
23.02.2009 13:48FedtLæs nyheden
23.02.2009 13:44KulhydratLæs nyheden
23.02.2009 13:40ProteinLæs nyheden
23.02.2009 13:27EnergiLæs nyheden
23.02.2009 11:19Schleck sejrede på kongeetapeLæs nyheden
14.02.2009 20:03Reerverne tog bronzeLæs nyheden
11.02.2009 13:33Hester tog sejr og podiepladsLæs nyheden
10.02.2009 14:15Intet afgjort i CremonaLæs nyheden