Login i tracktime
Log ind
Tilmeld nyhedsmail

Artikel

Opret kommentar til denne artikel

Fedt


Olivenolie

Fedt er rimeligvis den del korrekt ernæring med flest myter. Ikke desto mindre er de rigtige typer absolut livsnødvendige i de rette mængder, og tilsvarende er et for stort indtag af de forkerte slags fedt med til at slå de fleste ihjel med tiden.

Fedt kan groft sagt inddeles i mættet, enkeltumættet og flerumættet.
1.    Det mættede er typisk fast ved stuetemperatur, og det bør man spise så lidt af som muligt. Et højt indtag af mættet fedt øger kolesteroltallet og risikoen for hjerte/kar-sygdom, og man finder det i smør, kød og æg.

2.    Det enkeltumættede fedt er flydende og ganske sundt.  Det kan man roligt spise noget mere af, og det findes i både kød og planteolier,  især olivenolie.

3.    Det flerumættede fedt er også flydende og findes hovedsageligt i planteolier og i fisk. De flerumættede er i modsætning til de andre livsnødvendigt. Det er dog vigtigt at skelne mellem to typer af flerumættet fedt, nemlig omega-3 og omega-6 fedtstofferne.

   a.    Omega-6 får man rigeligt af i den vestlige verden, fordi der    bliver tilsat masser af billige planteolier både til vores mad og    dyrenes mad, der som konsekvens laver omega-6-holdigt kød.
   b.    Omega-3 får de fleste derimod alt for lidt af, fordi der ikke    bliver spist så meget fisk, som der måske burde. Det har en    lang række sundhedskonsekvenser, som vil blive behandlet i    senere artikler, men som hovedpointe er der en grim ubalance    mellem mængden af den omega-3 og den omega-6, der bliver    spist, og det er efter min mening en af grundene til de mange    velfærdssydomme.

Fedt er dog mest af alt et næringsmiddel, der leverer energi. Faktisk en hel del, siden fedt indeholder 9kcal per gram, mere end dobbelt så meget som kulhydrat og protein. Det er derfor et rimeligt sted at starte, hvis man gerne vil skære ned på sit energiindtag for at tabe sig.

Hvis man gerne vil optimere sit fedtindtag kan man begynde at skære ned på fedt fra animalske kilder (smør, fløde osv.) og skrue op for indtaget af planteolier og fisk. Her kan man vælge olivenolie og raps, men solsikkeolie indeholder efter min mening for meget omega-6. Vælg gerne fed fisk et par gange om ugen, og suppler eventuelt med fiskeoliekapsler.
 

Opret kommentar til denne artikel

23. februar 2009  13:02

     

Nyhedsarkiv

08.03.2009 21:55Flot debut for Michael MørkøvLæs nyheden
08.03.2009 18:11Den suveræne favoritLæs nyheden
07.03.2009 19:07Lisbeth er tilbage !Læs nyheden
03.03.2009 17:40Cancellara sat udenforLæs nyheden
03.03.2009 14:28Vane 4: Spis mere fuldkorn!Læs nyheden
03.03.2009 14:14Vane 3: Øg dit energiforbrug!Læs nyheden
03.03.2009 14:12Vane 2: Spis mindre sukker!Læs nyheden
03.03.2009 14:09Vane 1: Spis mere frugt og grønt!Læs nyheden
26.02.2009 21:51Team CoastZone.dk i LPSLæs nyheden
23.02.2009 14:20Forventede sejreLæs nyheden
23.02.2009 13:44KulhydratLæs nyheden
23.02.2009 13:40ProteinLæs nyheden
23.02.2009 13:27EnergiLæs nyheden
23.02.2009 11:19Schleck sejrede på kongeetapeLæs nyheden
14.02.2009 20:03Reerverne tog bronzeLæs nyheden
11.02.2009 13:33Hester tog sejr og podiepladsLæs nyheden
10.02.2009 14:15Intet afgjort i CremonaLæs nyheden
10.02.2009 12:36Succesløb udviderLæs nyheden
09.02.2009 19:18Craft Cuppen afgjortLæs nyheden
09.02.2009 16:03Fynsk marathon med succesLæs nyheden