Login i tracktime
Log ind
Tilmeld nyhedsmail

Artikel

Opret kommentar til denne artikel

Kulhydrat

Kulhydrater udgør hovedbestandelen af stort set alle menneskers mad. Kulhydrater er såkaldte sukkerstoffer, hvad der vil sige, at der er en række grundenheder (druesukker, frugtsukker, galaktose for at nævne et par), der er kombineret på alle tænkelige faconer til korte eller længere kæder.  Det allervigtigste kulhydrat i moderne mad er stivelse, en lang kæde af druesukker, og det findes i stort set alle planter. Et andet vigtigt kulhydrat er almindeligt bordsukker, der er noget mindre og består af lige dele druesukker og frugtsukker.

Kulhydrater er, og bør, den vigtigste energikilde. Et rigeligt indtag af kulhydrater sørger for at holde en mentalt og fysisk på toppen, siden det er en let tilgængelig form for energi til cellerne. Især hjerneceller er glade for kulhydrater, for de kan i modsætning til andre celletyper slet ikke klare sig med andet end druesukker.

Man bør dog vælge sine kulhydratkilder med omhu, for stivelsen bliver hurtigt optaget hvis den er alene. Hvis et kulhydrat bliver for hurtigt optaget, stiger blodsukkeret nemlig også for hurtigt, og det en menneskekrop ikke særlig god til at håndtere. Derfor falder blodsukkeret igen, og så sidder man tilbage med en umiskendelig træthed, noget uskyldige skolebørn oplever dagligt efter tarvelige guldkorn til morgenmad. Derfor skal man sørge for at spise sine kulhydrater fra hele, grove og i så vid udstrækning som muligt uforarbejdede kilder. Det betyder nemlig, at de har et højere indhold af de gode ting især fibre, som er en anden type kulhydrat, der ikke kan fordøjes. Faktisk fordøjes de så dårligt, at de bremser optaget af alt andet og det giver et meget mere jævnt optag. Derfor vil grove og uforarbejdede produkter give en længere mæthedsfornemmelse og mindre udsving i blodsukkeret.
Man kan spise rugbrød i stedet for hvedetoast, brune ris i stedet for hvide,  grovpasta i stedet for pasta og så videre.

Fibre er derudover meget oppe i tiden på grund af de endeløse fordele de bringer med sig: bedre fordøjelsesfunktion, lavere kolesterol, lavere risiko for cancer, bedre immunsystem med mere.

Kulhydrat indeholder 4kcal per gram, mens fibre ikke indeholder nogen.

Hvidt sukker er en hel historie for sig, og den vil jeg behandle grundigt i en senere artikel. Jeg vil nøjes med at sige, at man uanset hvad bør spise så lidt hvidt sukker som muligt. Rørsukker og honning er næsten fuldstændigt det samme som hvidt sukker og derfor gælder det samme for dem.
 

Opret kommentar til denne artikel

23. februar 2009  13:02

     

Nyhedsarkiv

08.03.2009 18:11Den suveræne favoritLæs nyheden
07.03.2009 19:07Lisbeth er tilbage !Læs nyheden
03.03.2009 17:40Cancellara sat udenforLæs nyheden
03.03.2009 14:28Vane 4: Spis mere fuldkorn!Læs nyheden
03.03.2009 14:14Vane 3: Øg dit energiforbrug!Læs nyheden
03.03.2009 14:12Vane 2: Spis mindre sukker!Læs nyheden
03.03.2009 14:09Vane 1: Spis mere frugt og grønt!Læs nyheden
26.02.2009 21:51Team CoastZone.dk i LPSLæs nyheden
23.02.2009 14:20Forventede sejreLæs nyheden
23.02.2009 13:48FedtLæs nyheden
23.02.2009 13:40ProteinLæs nyheden
23.02.2009 13:27EnergiLæs nyheden
23.02.2009 11:19Schleck sejrede på kongeetapeLæs nyheden
14.02.2009 20:03Reerverne tog bronzeLæs nyheden
11.02.2009 13:33Hester tog sejr og podiepladsLæs nyheden
10.02.2009 14:15Intet afgjort i CremonaLæs nyheden
10.02.2009 12:36Succesløb udviderLæs nyheden
09.02.2009 19:18Craft Cuppen afgjortLæs nyheden
09.02.2009 16:03Fynsk marathon med succesLæs nyheden
09.02.2009 11:44Stjerne jages af ung danskerLæs nyheden