Login i tracktime
Log ind
Tilmeld nyhedsmail

Artikel

Opret kommentar til denne artikel

Protein


Bøffer

Selvom protein ikke betyder synderligt meget for det samlede energiindtag er det stadig den vigtigste komponent i maden. I kroppen står proteiner nemlig for stort set hver eneste funktion, både som muskelproteiner, hud og meget mere.

Et protein er en kæde af såkaldte aminosyrer, af hvilke der findes omkring 20.  Nogen af dem er absolut nødvendige, hvorimod andre kan laves hvis man får nok af de andre. Hvilke aminosyrer, man finder i hver proteinkilde varier enormt, hvorfor man godt kan risikere at mangle et par, hvis man spiser meget uvarieret (eller er veganer). Heldigvis findes der en række ”komplette” proteiner og det gør det meget let for den almene dansker at dække sit aminosyrebehov. Disse kilder er nemlig i høj grad animalske produkter, - kød, æg, mælk - noget vi danskere er vældigt glade for.  Hvis man derimod følger en vegetarisk diæt, er man nød til kombinere sig frem.

Den mængde protein, man dagligt har brug for, bliver stadig diskuteret til hudløshed. Hvad der derimod er ret god enighed om, er at folk der træner skal have mere end folk, der ikke gør.  Dyrker man udholdenhedsidræt kan man bruge 1,2-1,4 gram protein per kilo kropsvægt, mens en aktiv bodybuilder nødvendigvis skal lægge sig en del højere – omkring de 2 gram per kilo. Er man en 70kg mand, der løber et par gange om ugen, skal man således have 100g om dagen, og hvis der er noget vægttræning indover, kan man snige sig helt op på 140g.  Hvis man spiser for lidt protein vil det være svært at danne nyt muskelprotein og reparere musklerne efter træning, uanset hvilken type træning, man laver, og det vil gå ud over ens resultater.

Gode kilder til protein er kød, mælk, æg, ost, fisk samt visse grøntsager som f.eks. soja og andre bønner. Vær blot opmærksom på at kød og ost tit er ledsaget af et betragteligt fedtindhold, men indholdet af protein og fedt står altid bag på pakken.

Energimæssigt indeholder protein 4 kcal pr. gram, og der er meget, der tyder på at et par af de kalorier faktisk er ”gratis” ved et relativt højt indtag: det kræver simpelthen så meget energi at omdanne dem til noget brugbart, at energiindholdet falder med 1/3.

Der vil komme masser af artikler, som forklarer hvilke typer proteiner, der kan bruges til hvad, samt hvor vigtig timingen er, når det kommer til træning. Desuden er en artikel om vegetarisk kost og protein på trapperne.
 

Opret kommentar til denne artikel

23. februar 2009  13:02

     

Nyhedsarkiv

07.03.2009 19:07Lisbeth er tilbage !Læs nyheden
03.03.2009 17:40Cancellara sat udenforLæs nyheden
03.03.2009 14:28Vane 4: Spis mere fuldkorn!Læs nyheden
03.03.2009 14:14Vane 3: Øg dit energiforbrug!Læs nyheden
03.03.2009 14:12Vane 2: Spis mindre sukker!Læs nyheden
03.03.2009 14:09Vane 1: Spis mere frugt og grønt!Læs nyheden
26.02.2009 21:51Team CoastZone.dk i LPSLæs nyheden
23.02.2009 14:20Forventede sejreLæs nyheden
23.02.2009 13:48FedtLæs nyheden
23.02.2009 13:44KulhydratLæs nyheden
23.02.2009 13:27EnergiLæs nyheden
23.02.2009 11:19Schleck sejrede på kongeetapeLæs nyheden
14.02.2009 20:03Reerverne tog bronzeLæs nyheden
11.02.2009 13:33Hester tog sejr og podiepladsLæs nyheden
10.02.2009 14:15Intet afgjort i CremonaLæs nyheden
10.02.2009 12:36Succesløb udviderLæs nyheden
09.02.2009 19:18Craft Cuppen afgjortLæs nyheden
09.02.2009 16:03Fynsk marathon med succesLæs nyheden
09.02.2009 11:44Stjerne jages af ung danskerLæs nyheden
04.02.2009 10:31Fantastisk dansk sejrLæs nyheden