Login i tracktime
Log ind
Tilmeld nyhedsmail

Artikel

Opret kommentar til denne artikel

Energi


Energi

Hvis man vil have det optimale ud af sin træning, er man nød til at have en idé om, hvad man putter i munden.  Et af de mest misforståede koncepter er emnet energi, dvs. mængden af brændstof, man tilfører sig selv.  De to vigtigste aspekter omkring energi er:

1.    Energi kommer fra madens 4 hovedkomponenter: protein, kulhydrat, fedt og alkohol.
2.    Forholdet mellem indtaget af energi og forbruget af energi bestemmer om man taber sig eller tager på.

Først of fremmest, så er energi en fysisk størrelse, nemlig groft set hvad man får ud af at brænde sin mad af. Man måler den gerne i kilokalorier (kcal) eller kilojoule (kJ), eller i daglig tale bare kalorier (når man omtaler ”kalorier” mener man faktisk kilokalorier). I de fleste madvarer er der et indhold af protein, kulhydrat, fedt og lejlighedsvis også alkohol. Hver af disse komponenter bidrager med hver sin mængde kalorier, nemlig

•    Protein – 4 kcal pr gram
•    Kulhydrat – 4 kcal pr gram
•    Fedt – 9 kcal pr gram
•    Alkohol – 7 kcal pr gram

Der er derfor ikke nogen ”gram” kalorier i noget mad; det er resultatet af den energi, der findes i de fire hovedgrupper. Mængderne af hver komponent står altid på pakken, og heldigvis har producenterne sparet os for de store hovedregninger, idet de også har listet selve energiindholdet.

Hvis man spiser mindre energi, end man bruger, vil man tabe sig. Det svarer nogenlunde til at hælde en tynd stråle vand i et utæt badekar, - det bliver mere og mere tomt. Omvendt vil man tage på af at spise mere end man bruger, fuldstændigt som hvis føromtalte badekar fik en større vandstråle i sig, - det ville til sidst flyde over. Om man tager på eller taber sig har således meget lidt at gøre med jordstråler, uopdragne stofskifter eller andre mysterier. Det er simpelthen bare en ubalance mellem indtag og forbrug.

Det daglige behov for energi ligger på omtrent 1500-2000kcal for de fleste kvinder og mellem 2000-3000kcal for de fleste mænd. Det kommer i høj grad an på, hvor stor man er og i særdeleshed, hvor aktiv man er.
 

Opret kommentar til denne artikel

23. februar 2009  13:02

     

Nyhedsarkiv

03.03.2009 17:40Cancellara sat udenforLæs nyheden
03.03.2009 14:28Vane 4: Spis mere fuldkorn!Læs nyheden
03.03.2009 14:14Vane 3: Øg dit energiforbrug!Læs nyheden
03.03.2009 14:12Vane 2: Spis mindre sukker!Læs nyheden
03.03.2009 14:09Vane 1: Spis mere frugt og grønt!Læs nyheden
26.02.2009 21:51Team CoastZone.dk i LPSLæs nyheden
23.02.2009 14:20Forventede sejreLæs nyheden
23.02.2009 13:48FedtLæs nyheden
23.02.2009 13:44KulhydratLæs nyheden
23.02.2009 13:40ProteinLæs nyheden
23.02.2009 11:19Schleck sejrede på kongeetapeLæs nyheden
14.02.2009 20:03Reerverne tog bronzeLæs nyheden
11.02.2009 13:33Hester tog sejr og podiepladsLæs nyheden
10.02.2009 14:15Intet afgjort i CremonaLæs nyheden
10.02.2009 12:36Succesløb udviderLæs nyheden
09.02.2009 19:18Craft Cuppen afgjortLæs nyheden
09.02.2009 16:03Fynsk marathon med succesLæs nyheden
09.02.2009 11:44Stjerne jages af ung danskerLæs nyheden
04.02.2009 10:31Fantastisk dansk sejrLæs nyheden
28.01.2009 14:21Farvel med sejrLæs nyheden